Schoolgids Insula MAVO – Versie juli 2024
09
Ondersteuning
a. Ondersteuning
We hebben het voorrecht om op school met allemaal unieke leerlingen te mogen werken. Iedere leerling beschikt over zijn of haar eigen talenten. Ons streven is dat iedere leerling zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Dit gaat niet altijd vanzelf. In sommige gevallen heeft een leerling specifieke onderwijsbehoefte(n). De samenwerking tussen school en ouders/verzorgers is hierbij erg belangrijk. De kennis die u heeft over uw kind is voor ons van groot belang. Met elkaar zoeken we naar passende zorg. In het SOP (SchoolOndersteuningsProfiel) vindt u uitgebreide informatie rondom de zorg die wij op onze school aanbieden, het SOP leest u hier.
De mentor stelt, indien nodig, met ouders en leerling een zorgvraag op. Wanneer er meer begeleiding nodig blijkt te zijn, wordt de Leerling Mentor Begeleider van het betreffende leerjaar betrokken. De zorgcoördinator is betrokken bij dit proces en kan na overleg met de Leerling Mentor Begeleider ingeschakeld worden.
Deze zorg kan binnen de school plaatsvinden, maar als school hebben we ook de mogelijkheid om via het Samenwerkingsverband Dordrecht specifieke expertise in te schakelen. Alle scholen binnen Dordrecht vormen samen het Samenwerkingsverband Dordrecht en iedere school heeft een Begeleider Passend Onderwijs toegewezen gekregen, die meedenkt bij complexe zorgvragen. Leerlingen kunnen om verschillende redenen specifieke onderwijsbehoefte(n) hebben. Te denken valt onder meer aan:
• Leer- of gedragsproblemen (bijv. dyslexie, AD(H)D, autisme)
• Complexe thuissituatie
• Problemen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling
Wanneer blijkt dat we, ondanks onze uitgebreide ondersteuningsmogelijkheden, onvoldoende aan kunnen sluiten bij de behoeften van uw kind, zullen we samen met u en het Samenwerkingsverband Dordrecht kijken naar een andere passende plek. Dat kan een reguliere school zijn, maar ook een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs.
b. Ondersteuningsteam
Indien er sprake is van structurele problematiek wordt het ondersteuningsteam ingeschakeld. In het overleg van het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken die uitvallen op aanwezigheid, gedrag, werkhouding, cijfers of een combinatie hiervan. Het team vormt een integratief beeld van de problematiek en werkt handelings- en oplossingsgericht. In dit team kunnen zitting hebben:
• Zorgcoördinator
• Schoolmaatschappelijk werker
• Begeleider passend onderwijs
• Jeugdarts
• Orthopedagoog
• Leerplichtconsulent
• Mentor of de leerling mentor begeleider
• Schoolcoach
c. Vertrouwenspersoon
Leerlingen en ouders kunnen terecht bij een interne vertrouwenspersoon. Voor leerlingen geldt in principe dat de mentor het eerste aanspreekpunt is. Het komt uiteraard ook weleens voor dat een leerling liever niet met zijn mentor in gesprek gaat. Dan kan deze leerling dus ook bij de interne vertrouwenspersoon terecht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: discriminatie, geweld, seksuele intimidatie, de thuissituatie, enz.
Ouders kunnen ook, naast de interne vertrouwenspersoon, bij de twee externe vertrouwenspersonen terecht, namelijk bij de heer Arnoud Kok (arnoud@cvp-plus.nl) of bij mevrouw Anjo Pluymers (anjo@cvp-plus.nl). Zij zijn op alle werkdagen telefonisch te bereiken op 070-2600032 of 06-81316936.
d. Passend onderwijs
Een goed leerklimaat vinden we belangrijk. Door te investeren in een goede vertrouwensband met onze leerlingen, een veilig schoolklimaat en heldere schoolregels. De allerbelangrijkste schoolregel is dat we bij ons op school respect hebben voor elkaar.
Online én offline pesten gaan we direct tegen. Leerlingen die te maken krijgen met pesten, of daar vragen over hebben, kunnen terecht bij onze eigen anti-pestcoördinator. De anti-pestcoördinator coördineert ook het anti-pestbeleid van onze school.