Schoolgids Insula MAVO – Versie juli 2024
14
Belangrijke documenten
a. Privacy protocol
Alle informatie hierover staat vermeld op: https://www.h3o.nl/privacy/
b. Klachtenreglement
Conform de invoering van de zogeheten Kwaliteitswet kent het Insula College een klachtenregeling. Op elke locatie ligt de klachtenregeling ter inzage. Ter aanvulling op deze regeling geldt het ‘reglement voorfase klachtenbehandeling’.
Klachten kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Een mondelinge klacht kan tegen eenieder worden geuit. De persoon binnen de school die de klacht ontvangt, zal proberen deze op een bevredigende wijze af te handelen. Schriftelijke klachten worden ingediend bij de directie. De directie zorgt ervoor dat de klacht wordt afgehandeld. Het uitgangspunt hierbij is dat de klacht wordt afgehandeld door de betrokkene/aangeklaagde zelf, of als dit niet mogelijk is door zijn of haar directe leidinggevende.
De schriftelijke klachten worden geregistreerd, evenals de afhandeling van de klacht. De schoolleiding rapporteert eenmaal per jaar aan de voorzitter van het College van Bestuur over de ingediende klachten en de wijze van afhandeling. Niet tevreden over de afhandeling van de schriftelijke klacht? Dan is er de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de onafhankelijke klachtencommissie.
Reglement voorfase klachtenbehandeling
Artikel 1
In dit reglement wordt verstaan onder betrokkene: een lid van het personeel, een lid van het bevoegd gezag dan wel een orgaan van de school of scholengemeenschap tegen wie de klacht is gericht; handeling: een gedraging of een beslissing als bedoeld in artikel 24b lid 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs; klager: een leerling van de school, ouders, alsmede anderen die een duurzame rechtsbetrekking hebben met de school.
Ex-leerlingen, ouders van deze ex-leerlingen kunnen een klacht indienen mits zij niet langer dan 6 maanden de school hebben verlaten.
Artikel 2
Een klacht tegen een handeling wordt mondeling of schriftelijk ingediend. Mondelinge klachten worden niet geregistreerd, doch informeel afgehandeld door degene die de klacht ontvangt. Schriftelijke klachten worden ingediend bij de schoolleiding (of een ander daarvoor aan te wijzen persoon). Schriftelijke klachten worden geregistreerd.
Artikel 3
Een klager kan zich voor het indienen van een klacht laten informeren door de interne vertrouwenspersoon. De in lid 1 bedoelde persoon is geheimhouding verplicht.
Artikel 4
Klachten worden op een zorgvuldige manier afgehandeld. Hierbij staat bemiddeling om tot een oplossing te komen voorop.
Artikel 5
Van de afhandeling van een schriftelijke klacht wordt de klager schriftelijk in kennis gesteld. Daarbij wordt in ieder geval medegedeeld wat de bevindingen en de conclusies met betrekking tot de klacht zijn. De afhandeling van de klacht en de manier waar op dit is gebeurd, wordt geregistreerd.
Artikel 6
Indien de klager niet tevreden is over de afhandeling van zijn klacht, kan hij zich wenden tot de klachtencommissie, genoemd in artikel 4 van de Klachtenregeling H3O ten behoeve van het primair en voortgezet onderwijs.
Artikel 7
In afwijking van hetgeen bij dit reglement is bepaald, kan een klacht die betrekking heeft op seksuele intimidatie door de klager naar keuze worden ingediend bij de direct betrokkene, bij de schoolleiding, de interne of externe vertrouwenspersoon, het bevoegd gezag of bij de klachtencommissie belast met de behandeling van dit soort klachten.
c. Veiligheidsbeleid
EEN VEILIGE EN PRETTIGE PLEK
De school hoort voor iedereen een veilige en prettige plek te zijn. Om samen te zorgen voor meer veiligheid in en om de school zijn in Dordrecht, met alle scholen voor het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs, afspraken gemaakt met de politie Zuid-Holland-Zuid, het openbaar ministerie en de gemeente.
AFSPRAKEN
Afspraken over veiligheid zijn opgenomen in het convenant ‘Veilig in & om school’. De belangrijkste afspraak houdt in dat strafbare handelingen, gericht tegen schoolpersoneel, leerlingen, bezoekers en eigendommen, in alle gevallen leiden tot melding bij de politie en indien mogelijk tot aangifte.
BEVOEGDHEDEN
De school heeft bepaalde bevoegdheden die een bijdrage leveren aan de handhaving van de veiligheid in en om school. Het gaat daarbij om zaken als: goed toezicht, ook met videobewaking, en het recht om inzage te vragen in bijvoorbeeld lockers of tassen van leerlingen. Het volledige convenant ligt ter inzage bij de administratie. In alle gevallen nemen wij contact met de ouders op.
FYSIEKE VEILIGHEID EN VEILIGHEIDSGEVOEL
De school beschikt over een schoolveiligheidsplan waarin de fysieke veiligheid en de sociaal emotionele veiligheid geregeld zijn. De fysieke veiligheid heeft betrekking op de veiligheidsvoorschriften ten aanzien van de inrichting van het gebouw, de opslag van gevaarlijke stoffen, ontruiming en dergelijke. De sociaal emotionele veiligheid heeft betrekking op het veiligheidsgevoel van de leerlingen en het personeel.
GEZONDE VOEDING IN ONZE KANTINE
Wij vinden het belangrijk dat het aanbod in de kantine en automaten vooral gezonde keuzes biedt. Het aanbod van gezond eten draagt bij aan de ontwikkeling en leefstijl van onze leerlingen. In onze kantine is altijd water beschikbaar. Samen met onze cateraar wordt jaarlijks het aanbod in kaart gebracht met behulp van de Kantinescan van het Voedingscentrum en wordt hierover gerapporteerd.
d. Leerlingenparticipatiebeleid
d. Leerlingen participatiebeleid
>> Meer informatie over ons leerlingparticipatiebeleid leest u hier.
e. Privacy en disclaimer
Stichting H³O en haar medewerkers hebben privacy en het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens hoog in het vaandel staan.
Alle informatie hierover staat vermeld op: https://www.h3o.nl/privacy/
Op deze pagina vindt u de privacy toelichting en disclaimer van Stichting H³O, zoals deze beschikbaar is gesteld door Stichting H³O. Deze informatie heeft mede betrekking op de locaties voor peuterwerk, kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs die vallen onder de Stichting H³O. Hier geven wij aan onder welk voorbehoud de informatie op onze website wordt aangeboden.