Schoolgids Insula MAVO – Versie juli 2024
03
Ons onderwijsaanbod
a. Visie op onderwijs
Wij gaan uit van de verschillen tussen leerlingen en spreken ze aan op hun eigen talenten. We geven hiermee elke leerling een zingevend perspectief op de ontplooiing van deze talenten binnen een professionele leeromgeving. Bij ons hebben leerlingen een kansrijke basis voor persoonlijke vorming en studie- en beroepsgerichte ontwikkeling. Ons doel is dat leerlingen een zelfstandige en verantwoordelijke plek in de samenleving innemen en in staat zijn het beste uit zichzelf te halen.
b. Inrichting van het onderwijs
1. ICT-rijk onderwijs
Een ICT-rijke onderwijsomgeving is niet meer weg te denken in ons onderwijs. Alle leerlingen beschikken over een iPad. De school biedt de mogelijkheid deze collectief met korting en/of een betalingsregeling aan te schaffen. Elk lokaal is voorzien van een touch-tv en bij meerdere vakken gebruiken we ICT in onze aanpak. Denk hierbij aan VR brillen, robotica en drones.
2. Buitenschoolse activiteiten
Voor de ontplooiing van leerlingen is het van belang dat er naast de lessen andere activiteiten met een onderwijskundig en/of sociaal karakter zijn. Docenten organiseren onder andere introductiedagen, dagexcursies en werkweken om een aspect van hun vak te belichten, waaronder: toernooien, toneelactiviteiten, schoolband, schoolfeesten, projectweken.
3. Profielen
Op school bieden wij vier verschillende profielen aan met de focus op de drie profielen: zorg en welzijn, techniek en economie. De leerling doet in één profiel examen. Heb je het profiel ’techniek’ gekozen, dan krijg je ook het profiel ‘groen’ op je diploma. Heb je het profiel ‘zorg en welzijn’ gekozen met het vak wiskunde, dan krijg je ook het profiel ‘groen’ op je diploma.
Het profielkeuzeformulier voor leerlingen uit mavo-2 naar mavo-3 vind je hier.
Het profielkeuzeformulier voor leerlingen uit mavo-3 naar mavo-4 vind je hier.
c. Brugklas
Alle leerlingen die worden toegelaten op onze school komen in een mavo-havo brugklas. De brugperiode duurt een jaar. De brugklas kent ook de zogenoemde accentklassen voor kunst, sport en techniek. Er kan ook gekozen worden voor een reguliere brugklas.
De leerling stroomt door naar mavo 2, havo 2 of kader 2. Havo 2 is op Insula College havo, atheneum, gymnasium (locatie Halmaheiraplein) en kader 2 is op Insula College vmbo (locatie Leerpark). In maart wordt een voorlopig advies uitgebracht en aan het eind van het schooljaar wordt een definitief besluit genomen.
Accentklas kunst
Binnen onze school kunnen leerlingen kiezen voor de kunst accentklas. Leerlingen die in de brugklas starten, kiezen meteen voor de eerste twee schooljaren. In het vakkenpakket voor mavo 3 is de kunst accentklas een keuzevak. Het vak wordt in mavo 4 niet aangeboden en het is ook geen examenvak.
Een leerling van de kunst accentklas krijgt elke week twee uur extra kunst. Deze lessen of workshops worden gegeven door kunstenaars uit Dordrecht of omgeving. We proberen tijdens de lessen zoveel mogelijk verschillende kunstdisciplines aan bod te laten komen met bijbehorende technieken. Het aanbod is gevarieerd, van schilderen tot multimedia, van podiumkunsten tot beeldende kunst. Naast workshops binnen de school proberen wij regelmatig een museum te bezoeken of bij een kunstenaar op bezoek te gaan in zijn of haar atelier.
Op dit moment zijn er drie workshops waarbij een doorlopende leerlijn wordt gevolgd van de brugklas tot mavo 3. De workshops emailleren, werken met stof en fotografie. Deze doorlopende leerlijn wordt aangeboden, zodat de leerlingen met een bepaald discipline een ontwikkeling kunnen maken.
Deelnemen aan een kunst accentklas is niet vrijblijvend. Er wordt van de leerlingen verwacht dat zij actief deelnemen aan de workshops en respectvol omgaan met materialen en met elkaar.
De bijdrage voor de kunst accentklas is €160 per schooljaar.
Accentklas sport
De sport accentklas is een brugklas waar extra uren bewegen en sport gegeven worden (daardoor hebben ze een lesuur minder tekenen/handvaardigheid). Naast de lessen lichamelijke opvoeding, waarin het reguliere programma voor bewegen en sport wordt gevolgd, maken de leerlingen uit de sport accentklas gedurende drie lesuren op de middag, kennis met diverse sporten die in en om Dordrecht gegeven worden.
Daarbij valt te denken aan: schaatsen, wedstrijdzwemmen, judoën, sportklimmen, fitness, darten, atletiekonderdelen op de atletiekbaan, flagfootball en golf. Veel van deze activiteiten worden op locatie gegeven, zodat leerlingen daar op de fiets naar toe kunnen gaan. De begeleiding tijdens deze activiteiten is in handen van de mentor en van één of meer peerleaders (dit zijn hogerejaars leerlingen die brugklasleerlingen begeleiden).
Daarnaast gaan we met de klas naar grote sportevenementen in de buurt, als die zich aandienen. Te denken valt daarbij aan een bezoek aan het ABN tennistoernooi of het CHIO in Rotterdam.
Verder bekwamen de leerlingen zich tijdens de normale gymlessen in het leidinggeven en coachen bij spelsporten en atletiekonderdelen. Na het eerste leerjaar stromen de mavoleerlingen door naar het tweede jaar van de sport accentklas.
In leerjaar 3 bestaat de mogelijkheid LO2 als examenvak te kiezen. Zo werken we aan een doorgaande leerlijn voor leerlingen die na de mavo naar een sport gerelateerde mbo-opleiding willen doorstromen. De school beschikt over een kunstgrasveld direct naast de school.
De bijdrage voor de sport accentklas is €175 per schooljaar.
Accentklas techniek
In de techniek accentklas krijgen de leerlingen twee uur extra techniekonderwijs per week. Er wordt gewerkt in themablokken van ongeveer zes weken. De verschillende thema’s zijn onder andere infrastructuur, mobiliteit en wonen. Binnen deze themablokken gaan leerlingen aan de slag met realistische techniekprojecten gerelateerd aan het betreffende thema. Elk thema wordt afgesloten met een excursie, bedrijfsbezoek of gastles van een expert uit het werkveld.
Leerlingen uit de techniek accentklas hebben drie uur techniek per week. In de theorieles krijgen de leerlingen kennis en vaardigheden aangereikt die nodig zijn voor de projectopdracht. In de overige twee uur werken leerlingen in samenwerking met organisaties en bedrijven uit de omgeving aan de verschillende projectopdrachten waarbij ontwerpen en ontwikkelen een centrale rol innemen.
Onderwerpen die aan bod komen binnen de techniek accentklas zijn: LED-verlichting, ontwerpen met de computer, 3D Printers en duurzame energie. Na het eerste jaar stromen de mavoleerlingen door naar het tweede jaar van de techniek accentklas.
De bijdrage voor de techniek accentklas is €110 per schooljaar.
d. Cultuurprofielschool
Kunst en cultuur neemt een belangrijke plaats in binnen de school. In januari 2011 is de school officieel een erkende Cultuurprofielschool geworden. Dit houdt in dat kunst en cultuur een vaste en duidelijk aanwezige plaats in het schoolprogramma hebben. Cultuurprofielscholen krijgen een certificaat wat het niveau van het cultuuronderwijs waarborgt. Er zijn in de school twee cultuurcoördinatoren: de heer S. van der Hum en mevrouw S. Kurpershoek. Naast kunst- en cultuurlessen verweven in alle schoolvakken, hebben wij voor bijna iedere vakantie een projectweek met activiteiten.
1. Cultuurkaart
De cultuurkaart is onderdeel van het beleid van de overheid om cultuurparticipatie onder jongeren te vergroten. Op de cultuurkaart (een online persoonlijke cultuurpas) komt een saldo te staan. Onze school heeft ervoor gekozen om het gehele saldo van de leerling collectief te beheren. Dat houdt in dat het geld naar de rekening van de budgethouder gaat. De school organiseert culturele activiteiten die onder andere betaald worden van de cultuurkaart. Zo weten wij zeker dat het geld goed besteed wordt. Een gedeelte van de vrijwillige ouderbijdrage wordt besteed aan de kosten voor de CJP-pas. De regering voegt daar voor iedere leerling € 5,25 aan toe.
De leerlingen krijgen hun eigen digitale CJP-pas. Met deze CJP-pas hebben ze recht op alle kortingen die CJP aanbiedt, zoals voordeel op bioscopen, musea, theaters, festivals en concerten, maar ook lifestyle merken als: Sneakers, Aktiesport, Deliveroo en Samsung. Ook kan de leerling met deze pas zijn persoonlijke webpagina openen met daarop informatie over culturele activiteiten in de omgeving. Deze pagina biedt ook de mogelijkheid om een digitaal cultuurportfolio bij te houden.
e. Bèta challenge school
Het Insula College, locatie Koningstraat is aangesloten bij het Bèta Challenge Programma. Dit is een onderwijsconcept waarin:
- Onderwijs en arbeidsmarkt met elkaar in verbinding worden gebracht;
- Leerlingen werken aan praktijkgerichte bedrijfsopdrachten;
- Bedrijfsbezoeken en gesprekken met beroepsbeoefenaren centraal staan;
- Algemene beroepscompetenties zijn opgenomen, waarin theorie en praktijk met elkaar verbonden zijn.
Doordat wij als school zijn aangesloten bij het Bèta Challenge Programma kunnen we onze leerlingen het vak Technologie & Toepassing aanbieden. Dit vak maakt deel uit van het Bèta Challenge Programma en hierin worden technische vaardigheden en theoretische kennis uit andere schoolvakken toegepast in een complexe opdracht. Dit doen de leerlingen door samenwerken, analyseren, onderzoeken en presenteren.
f. Sterk techniek onderwijs
Als locatie zijn we aangesloten bij het regioplan Sterk Techniek Onderwijs (STO). Dit is een samenwerking tussen de verschillende VMBO’s in Dordrecht, het MBO en bedrijfsleven met als doel het techniekonderwijs te versterken en aan te passen aan de regionale arbeidsmarkt-behoefte.
g. Topsportbeleid
In ons topsportbeleid staat beschreven welke mogelijkheden wij kunnen bieden voor leerlingen, die op een hoog niveau sporten.
>> Hier leest u meer over ons topsportbeleid.