Schoolgids Insula MAVO – Versie juli 2024
13
Resultaten en verslaglegging
Op de website ‘Scholen op de kaart’ vindt u overzichten van onze resultaten. U vindt daar:
- Schooladvies en plaatsing
- Doorstroom binnen de school
- Examencijfers
- Slagingspercentage
- Doorstroom naar vervolgonderwijs
a. Toetsing
1. CITO volg-toetsen
Alle leerlingen bij ons op school maken de Cito Volg-toetsen. De toetsen geven een goed beeld van de capaciteiten en vaardigheden van onze leerlingen. De toets resultaten worden vergeleken met landelijke normen.
In de brugklas maken de leerlingen twee toetsen, de zogenaamde nulmeting aan het begin en toets één aan het einde van de eerste klas. De tweede toets wordt afgenomen aan het eind van klas 2 en de derde toets wordt afgenomen aan het eind van klas 3.
Op basis van deze toetsen kan de school:
- Het niveau van onze leerlingen bepalen op kernvaardigheden
- De prestatie van onze leerlingen beter volgen
- De resultaten vergelijken met de referentieniveaus voor taal en rekenen
- De kwaliteit van ons onderwijs in kaart brengen
Wat leerlingen leren, moet getoetst en gewaardeerd worden. Dat kan op vele manieren plaatsvinden: mondelinge en schriftelijke overhoringen, proefwerken, practica, spreekbeurten of praktische opdrachten. De toetsing gebeurt in de onder- en bovenbouw tijdens de lessen en tijdens een toetsweek.
Leerlingbespreking
De resultaten van de leerlingen worden in rapportvergaderingen besproken. Daarnaast houdt de mentor een tussentijdse bespreking over zijn klas met de teamleider en de leerling mentor begeleider. Zij bespreken bijzondere omstandigheden en samen proberen zij oplossingen te bedenken voor gerezen problemen. In sommige gevallen wordt contact met u opgenomen. Soms neemt ook de LOB-coördinator aan dit gesprek deel.
2. Toetsbeleid
Hierbij vindt u het toetsbeleid.
b. Rapporten
Ouders hebben via een eigen inlogcode toegang tot de cijfers van hun kind in SomToday. Zij kunnen dus per dag de resultaten volgen. Het eindrapport wordt als papieren document aan het einde van het schooljaar bij de rapportuitreiking aan de leerlingen uitgereikt door de mentor.
c. Bevorderingscriteria
In de brugklas is een determinatieregeling van kracht. Voor de eindexamenklas geldt de wettelijke slaag/zakregeling. Bij de besluitvorming over de overgang voor de leerjaren 2 en 3 wordt uitgegaan van de afgeronde jaarcijfers op het eindrapport. Voor verdere toelichting zie het document Determinatie en overgang op de website.
Instroom brugklas
M3 | 20/21 | 21/22 | 22/23 | 23/24 |
---|---|---|---|---|
BEGIN CURSUS | 210 | 195 | 199 | 181 |
Bevorderingspercentages
% BEVORDERING | 18/19 | 19/20 | 21/22 | 22/23 |
---|---|---|---|---|
KLAS 1 | 99,1 | 97,5 | 95,8 | 96 |
KLAS 2 | 96,9 | 98,1 | 95,4 | 91 |
KLAS 3 | 95 | 93,8 | 96 | 95 |
KLAS 4 | 91,2 | 98 | 98,7 | 96 |
KLAS 4 VERSNELD | 90,9 | 88,9 | 100 | 100 |
VSV | 0,1 |